Indien de koelvloeistofdruk in het expansiereservoir te hoog oploopt wordt die afgeblazen via de vuldop van het bijvulreservoir. Het bijvulreservoir heeft dus een dubbele functie, enerzijds de druk wegnemen en anderzijds het bijvullen van de koelvloeistof. Indien de vuldop van het expansiereservoir druk afblaast is dit geen normaal verschijnsel, ga dan ook op zoek naar mogelijke motorische problemen.
Bij auto's op leeftijd zal het plastic van de dop verharden, waardoor de dop kan scheuren. Draai de dop ook niet te hard aan, handvast aandraaien is voldoende. De expansiereservoir dop heeft een inwendige dichting. De bijvuldop is voorzien van een losse dichtring (bijgeleverd).
71743 : Expansiereservoir dop
WBX motoren t/m 1983 (chassisnr. 24-D-089 112 )
Diesel motoren t/m 1984 (chassisnr. 24-E-270 000 )
71744 : Expansiereservoir dop
WBX motoren vanaf 1983 (chassisnr. 24-D-089 113 ) en later
Diesel motoren vanaf 1984 (chassisnr. 24-E-270 001 ) en later
71745 : Bijvulreservoir dop
WBX motoren alle bouwjaren
Diesel motoren vanaf augustus 1982 en later
Nuttige informatie uit Paruzzi magazine en van ons YouTube kanaal :
Kijk voor nog meer technische artikelen op de pagina Paruzzi Magazine