De olie wordt bij Type 1 motoren t/m september 1992 alleen maar gefilterd met het zeefje achter het carter deksel. Pas in oktober 1992 heeft Volkswagen dit eindelijk veranderd naar een veel beter filtersysteem, er werd een vervangbaar modern filter gemonteerd achter de oliepomp. Het is onbegrijpelijk waarom dit zo lang heeft moeten duren. Het zeefje achter het carterdeksel houdt alleen grof vuil tegen, terwijl schone motorolie bij een luchtgekoelde motor juist zo belangrijk is, het is niet alleen een smeermiddel, maar draagt ook zijn steentje bij aan de motorkoeling.
Het is zeker het overwegen waard om je bestaande oliepomp te vervangen door deze full flow oliepomp die is voorzien van een vervangbaar filterelement. Hierdoor wordt de olie vele malen beter gefilterd voordat het lagers bereikt, waardoor de levensduur van de motor aanzienlijk wordt verlengt.
De oliepomp is voorzien van langere tandwielen dan standaard zijn gemonteerd in wagens t/m september 1992 en pompt daardoor de olie snellere rond, wat resulteert in een betere smering en koeling.
Het bijgeleverde oliefilter dient iedere 10.000 km te worden vervangen, neem voor de zekerheid een extra filter op voorraad (zie tabblad 'Vervangingsonderdelen'). De pakking tussen het carter en oliepomp wordt niet meegeleverd, neem deze er extra bij (zie tabblad 'Opties').
Let op: vul het oliefilter met olie voordat je het monteert, dit zorgt voor een snellere opbouw van oliedruk en minder lucht in het oliesysteem.
Bouwjaarherkenning tips: Als je niet kunt achterhalen wat je bouwjaar is, hier enkele herkenningspunten :
Pomp 1806 zit gemonteerd zijn met 8 mm tapeinden en het nokkenastandwiel zit gemonteerd op drie punten.
Bij pomp 1807 zit het nokkenastandwiel gemonteerd op 4 bevestigingspunten.
Als er een sneller nokkenas uit ons assortiment is gemonteerd, dan is dit altijd met 3 montagebouten, dus neem je oliepomp 1806 .
Nuttige informatie uit Paruzzi magazine en van ons YouTube kanaal :
Kijk voor nog meer technische artikelen op de pagina Paruzzi Magazine